تبلیغات
سلامت روان بوکان - رحیمی: مصرف مکمل های ورزشی بدون مشورت با پزشک آسیب های جبران ناپذیری به ورزشکاران وارد می کند

سلامت روان بوکان
 
بیماریهای اعصاب و روان قابل درمان است

[. بازدید کنندگان محترم بوکانی خواهشمند است فرم نظر سنجی سمت چپ صفحه را تکمیل نمایید . پیام اینماه : دوست نوجوانم برای پیشگیری از اعتیاد 1 - کنجکاوی برای مصرف حتی یکبار همه ی انواع مواد مخدر ممنوع است 2 - باور بر مفید بودن همه ی انواع مواد مخدر ممنوع است 3 - 95 درصد افراد معتاد از سیگار شروع کرده اند در نتیجه عدم کشیدن سیگار پشتوانه بسیار قویی محسوب می شود 4 - استرسها یا فشارهای روانی با مصرف مواد مخدر رفع نمیشوند 5 - در هنگام تعارف مواد مهارت گفتن نه قاطعانه چاره ساز است 6 - برای اینکه به مواد مخدر فکر نکنیم لازمست اعتماد به نفس بالایی داشته و با تمامی ( خصوصیات منفی و مثبت ) به خود احترام بگذاریم . ------ آیا میدانید که 50 درصد آمارهای طلاق سال 89 بوکان از تالارها و موبایل آغاز شده بود ؟ بیایید ازین مکان و وسیله خوب ، بجا و صحیح استفاده کنیم و در عین حال که میتوانیم شاد باشیم فساد اخلاقی نیز نداشته باشیم . آیا میدانید که 80 درصد قتلهای سال 90 بوکان از اعتیاد شروع شده بود ؟ بیاید به این بلای خانمان برانداز گرایش نداشته باشیم .با تشكر : روانشناس ارسلان عبداله زاده


 



به نقل از بوکان پرس : این روزها بیشتر جوانان به پرورش عضلات و ماهیچه های بدن خود علاقمند شده اند و بسیاری از آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، مکملهای ...

آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، مکملهای غذایی مصرف می کنند ،که این می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به این جوانان وارد کند

لطفا به ادامه ی بروید




بوکان پرس : این روزها بیشتر جوانان به پرورش عضلات و ماهیچه های بدن خود علاقمند شده اند و بسیاری از آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه، مکملهای غذایی مصرف می کنند ،که این می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به این جوانان وارد کند؛در این راستا خبرگزاری ایپنا- کردستان گفت و گویی کوتاه با ناصر رحیمی قهرمان پرورش اندام ترتیب داده است:
ناصر: ناصر رحیمی ، ۲۶ ساله ،دانشجوی کارشناسی ارشد  تربیت بدنی.
چند سال است که پررورش اندام کار می کنی؟
۱۲ سال
مدارک مربیگری و دوره هایی که حضور داشتید:
مربیگری آمادگی جسمانی،برنامه نویسی تخصصی پرورش اندام،علم تمرین ،نسخه نویسی ورزشی،پیکر شناسی ورزشی،تغذیه ورزشی،آسیب شناسی ورزشی،مدیریت باشگاه داری حرفه ای وهمچنین در زمینه داوری فوتبال و مربیگری والیبال نیز فعالیت کرده ام.
در طی این مدت ،موفق به کسب چه مقام هایی شده ای؟
قهرمانی استان کردستان، قهرمانی استان آذربایجان غربی ، قهرمان مسابقات تهران جنوب  ،مقام اول مسابقات استان البرز،قهرمان مسابقات استان خراسان رضوی،عضو تیم منتخب بیت الله عباسپور ومحرم پناهی  در  مسابقات انتخابی جهانی و کسب مقام هفتم  ،
چطور شد این رشته رو انتخاب کردی؟
در سال  ۱۳۸۰ که مسابقات قهرمانی استان آذربایجان غربی در بوکان  برگزار گردید با دیدن طالب روستا که یکی از شرکت گنندگان این رقابت ها بود،تصمیم گرفتم که روزی بتوانم همچون طالب روستا شوم.
آیا مربی یا مشاوری داری؟ کسی که در مراحل مختلف راهنمای تو باشد؟
بله اولین مربی من طالب روستا بود،که یکی از الگوهای من بودند؛در این چند ساله زیر نظرمربیان صاحب نامی همچون سید سعدون حیدری(پدر پرورش اندام ایران )،بیت الله عباس پور،محرم پناهی،سعید ساسانی و محسن یزدانی  مشغول فعالیت بوده ام.
در بوکان این رشته علاقمند زیاد دارد؟
بله خیلی زیاد ،در بوکان نزدیک به ۲۰ سالن بدنسازی وجود دارد و بالغ بر ۱۵۰۰ ورزشکار در این رشته فعال هست و واقعا این رشته در بین جوانان طرفدار دارد.
اغلب علاقمندان این رشته جوان هایی هستند که در یک سن خاص به این رشته می آیند و بیشتر بخاطر خوشتیپ شدن ، جذب این رشته می شن نظر شما چیه؟
خوب بله اغلب جوان ها می ایند برای زیبا کردن بدن خود و تقریبا ۷۰ درصد به این منظور پا به این رشته می گذارند ولی خیلی ها هم هستند که برای قهرمانی و حرفه شدن میان که تعدادشون هم کم نیست.
ورزشکاران حرفه ای این رشته در بوکان زیاد هستند؟
بله ما الان خیلی بدن ساز حرفه ای در بوکان داریم که واقعا جای توجه بیشتری را می طلبد، خیلی از اینها حتی از سطح آسیا هم گذشته اند و می توانند در مسابقات جهانی به رقابت بپردازند.
وقتی در بین مردم هستی چطوری نگاهت می کنند؟
خوب همه از بدن ورزیده و قوی خوششان میاد ،خوشبختانه مردم،قهرمان هاشون را دوست دارند وبهشون احترام می گزارند، من تمام قهرمانی هام رو مدیون همین مردم هستم که با تشویق هاشون انگیزه منو به پیشرفت بیشتر می کردند.
وضعیت باشگاه ها بدن سازی در بوکان چطوره؟
ما در بوکان نزدیک به ۲۰ باشگاه پرورش اندام داریم ، که  از لحاظ امکانات به غیر از تعداد اندکی که در سطح خوبی قرار دارند،بقیه باشگاه از نظر استاندارهای مکان ورزشی و تجهیزات بدنسازی به روز نیستند.
ناصر برای علاقمندان این رشته، پرورش اندام رو بیشتر معرفی کن؟
رشته پرورش اندام یکی از ورزشهای است که نه تنها در تناسب اندام و زیبایی بدن نقش دارد بلکه باعث قوی شدن عضلات می شود و همین باعث میشه که زیاد بر مفصلها فشار نیاد واین رشته با تمرین و تغذیه خوب و استراحت نیاز دارد و باید حتما راه درست تمرین کردن رو بلد بود . این رشته ورزشکار مستقیما با خودش سرو کار دارد ، با کسی درگیری ندارد به اندام خودش می پردازد و نواقص بدن خودشو تعمین می کنه کسی که چاقه سعی می کنه لاغر بشه و کسی که لاغر چاق بشه.
مسابقات چطوری برگزار می شود؟
مسابقات به این ترتیب که ورزشکاران در اوزان مختلف در برابر چندین داور قرار می گیرن و بدن خودشونو با حالت های مخصوصی که می گیرن به نمایش میذارن که ۷ حالت اجباری داریم در زاویه های مختلف و داورا نظر می دهند.
معیار انتخاب کردن داوران چیست؟
تناسب اندام، ورزیده بودن، حجیم بودن و مشخص بودن عضلات مختلف بدن در زوایای مختلف و اجرای درست فیگورها.
این رشته در چند وزن برگزار می شود؟
در ۹ وزن
مسابقات حرفه ای چگونه است؟
مسابقات حرفه ای خیلی پیچیده و مشکل هست و واقعا وزشکار شش دانگ می خواد و باید تمام زندگیتو پای این رشته بذاری و به صورت آزاد برگزار می شود که معمولا بالای ۸۰ کیلو گرم هستند.
مهمترین مسابقات این رشته کدامند؟
ما در ایران دو مسابقه مهم داریم یکی مسابقات باشگاهای ایران ، دیگری مسابقات انتخابی تیم ملی است همچنین دو مسابقه مهم برون مرزی داریم ، در شهریور ماه هر سال مسابقات آسیایی برگزار می شود و درآبان ماه مسابقات جهانی .
چرا ورزشکاران حرفه ای دوست دارند رنگ پوستشون تیره کنند؟
خوب رنگ تیره و روغن مالیدن روی آن باعث می شه که عضلات بهتر دیده بشوند و در روز مسابقه خیلی مهمه و اغلب ورزشکاران خودشونو را توسط نور خورشید و یا با رنگهای موقت و روغن تیره می کنند.
ورزشکاران این رشته روزی چند وعده باید غذا زیاد بخورند؟
بین ۴ تا ۶ وعده قابل اجرا هست.
آیا رژیم های بدنسازی مضرند یا مفید؟ هم مضرند هم مفیدند  ولی در کل رژیم‌های غذایی باید با توجه به سن، جنسیت، زمان رشد ، بیماری‌ها و مواردی از این قبیل برنامه ‌ریزی شود و بی‌ تردید در صورت رعایت نکردن این فاکتورها، سلامت به خطر می‌ افتد.
این روزها در کنار تغذیه خیلی ها از داروهای مختلف استفاده می کنند نظرت چیه؟
خوب بعضی از دارو ها هستند که ضرری ندارند و نقش مکمل رو دارند ، البته باید با داروها آشنا بود ولی خیلی داروها هم هستند که خطراتی برای ورزشکاران دارد که باید حتما زیر نظر مربی مصرف شود.

چگونه ورزشکاران مکمل مناسب خود را انتخاب کنند؟
مصرف مکمل ها برای رشد حداکثری عضلات امری اجتناب ناپذیر است. این بدان معنی نیست که رشد ماهیچه های بدن بدون مصرف مکمل غیر ممکن است بلکه به این معنی است که افزودن به حجم عضلات بدن بدون مکمل تا اندازه محدودی میسر است وپس از مدتی روند پیشرفت در اضافه کردن سایزعضله و یا سوزاندن چربی ها رفته رفته کند شده و نهایتا پس از مدتی متوقف میشود ضمن اینکه حتی برای ورزشکاران مبتدی که از پیشرفت خوبی برخوردارند مصرف مکمل باعث نتیجه گیری بهتر میگردد.به همین علت است که شما تقریبا هیچ بدنسازی با اندام شکیل و زیبا نمیتوانید بیابید که مکمل مصرف نکرده باشد.د رواقع مصرف یا عدم مصرف مکمل فاصله بین نتیجه گیری” خوب”و “عالی” است.

به نظر شما ورزشکاران چه مکمل هایی را مصرف کنند؟
در میان انواع مکمل ، مکملهائی هستند که” اساسی” محسوب میشوند و مصرف آنها برای هر بدنسازی که حداکثر پیشرفت مطلوب اوست ضروری است.بغیر از مکملهائی که ما آنها را در اینجا “ضروری” مینامیم ، مصرف سایر مکملها با نظر مربی و با در نظر گرفتن شرایط بدنی واهداف هر شخص بطور جداگانه تجویز میشود.مانند:پروتیین وی،گلوتامین،کراتینو ملتی ویتامین ها.
برای پیشرفت در این رشته چی باید کرد؟
توصیه ام اینه که کسایی که می خواهند در این رشته فعالیت کنند حتمً زیر نظر مربی شروع کنند چون شروع در این رشته همه چیزه و اگه اطلاعات نداشته باشند امکان دارد در آینده بعضی از عضلاتشون خوب رشد نکنه یا دچار آسیب دیدگی شود و باید تمرن مداوم و منظم و تغذیه مناسب و اطلاعات علمی درست داشت.
آسیب دیدگی های این رشته ورزشی کدامند؟
اگه روی اصول انجام نشه وبی احتیاتی بشه خوب بیشتر عضلات و مفاصل آسیب می بینه ولی باید بگم که آسیب دیدگی در این رشته از خیلی از ورزشهای دیگه کمتره چون تمام حرکات در زاویه های استاندارد انجام می شود و نه تنها ضرری ندارد بلکه باعث تقویت عضلات بدن می شود و از خیلی از بیماریهای مفصلی جلوگیری می کند.
نظر شما در رابطه با سطح دانش فنی و علمی مربیان بوکانی چیه؟
در این برهه از زمان ورزش یک علم می باشد. خدارو شکر بیشتر مربیان ما الان دارای تحصیلات آکادمیک می باشند و به علم روز آگهی دارند که این امر بسیار مهمی در ورزش کردن بشمار می رود ولی متاسفانه تعداد کمی مربیان و هم از ورزشکاران دارای مشکلاتی می باشند.
ممکن است واضح تر بفرمایید: برای مثال به این چند نکته می توانم اشاره کنم:
۱-مربیان برای کسب درآمد عجله دارند و می خواهند درآمد دریافتی از یک ورزشکار را که طی یکسال کسب می شود یک ماهه دریافت  نمایند در این قضیه موفق که نمی شود هیچ در حقیقت شکست هم می خورد.
۲-ورزشکاران وعلاقه مندان بدنساری نیز عجله دارند و با دیدن ورزشکاران بعضا حرفه ایو بعضی از فیلمها وسوسه میشوندو قصد پیمودن مسیر یکساله طی یک ماه رادارند.در واقع یک سر این اشتباه انها هستند.
۳-بعضی از مربیان حوصله وتوان کار علمی  وعملی ندارند و به جای کار روی حرکات و تمرکز روی فشار در تمرین, دقت در تغذیه و ترویج فرهنگ اصلی این رشته به خودنمایی و حجیم کردن ورزشکار در کوتاهترین زمان میپردازنددر حالیکه این در طولانی مدت حتما ضرر مالی ,اجتماعی واخلاقی دارد  این مساله قابل اثبات است.
چه بسا مربی اگر بخواهد وقت بگذارد , توان و همت او از وقت باشگاه و تعداد شاگردان کمتر باشد اکثراین مربیان عجول شاگردانی هم که تربیت  میکنند بدن هایی آبدار وبدون زیرسازی دارند و به قول معروف لباسی ,پفکی هستند در حالی که اهالی فن می دانند برای حجم عضلانی واقعی و خالص روزها و ساعتها وقت و انرژی لازم است.
۴-ورزشکاران به جای عمل به نقشه ها و برنامه های این مربیان باید بدون نگاه به ورزشکاران با سابقه به بدنسازی پایدار و علمی بپردازند وبدن خود را هرماه با ماه پیش خود مقایسه کنند نه بابدن دیگران چون نگاه به ورزشکاران پیشرفته تر حس عجله کردن و اشتباه کردن را افزایش می دهد.
حرف آخر؟
پیش از همه جا دارد از پدر دلسوز و بزرگوارم که در همه ی مراحل زندگیم مشوق و پشتوانه ای محک برای من بوده تشکر کنم ،همچنین از تمامی کسانیکه برای پیشرفت این ورزش تلاش می کنند؛از جمله ادریس عزیزی رئیس هیئت پرورش اندام بوکان که واقعاً حامی ورزشکاران است و در آخر از اسطوره بدنسازی استان،طالب روستا که در این چند ساله با تشویق و رهنمودهای خود همواره مشوق من بوده است.






.: Weblog Themes By Pichak :.


free counters
Free counters
کد اپلود عکس